Murerne varmer sig på skolebænken i vintermånederne

21. september 2018

Efteruddannelse er et vinterhit hos landets håndværkere, der i stor stil valfarter til faglige fyraftensmøder og opkvalificerende arrangementer hos både producenter og byggecentre.  

Danske håndværkere satser i stigende grad på efteruddannelse og faglig opkvalificering for at styrke konkurrenceevnen og udvikle forretningen i takt med efterspørgslen hos bygherrer.

Ifølge brancheforeningen Danske Byggecentre er antallet af håndværkere, der lægger vejen forbi det lokale byggecenter til produktpræsentationer, kurser osv., steget med 20-25 procent fra starten af 2017 til nytår i år.

Skærper firmaprofilen
Særligt vintermånederne er populære at bruge til opkvalificering, lyder det fra ARDEX, som bl.a. står bag murerordningen FlisePartneren, hvor murerfirmaer i hele landet kan certificere sig inden for bl.a. vådrum, radonsikring og storformatfliser.

– Der er generelt lidt mindre tryk på i vintermånederne, og mange firmaer vælger derfor at investere den ekstra tid i opkvalificerende kurser og efteruddannelse. Det handler ikke kun om at styrke medarbejdernes faglige kompetencer, men også om at skærpe firmaets profil i en tid, hvor der er stor konkurrence om opgaverne, fortæller teknisk salgskonsulent Mikkel Falkenstrøm fra ARDEX.

Giver konkurrenterne baghjul
Ud over certificeringerne i regi af FlisePartneren samarbejder ARDEX med flere byggecentre om faglige fyraftensarrangementer. Et af dem er STARK Hillerød, som for nylig var vært for et fuldt booket murerkursus om storformatfliser.

Her var ARDEX’ tekniske rådgiver sammen med en kollega fra en værktøjsproducent forbi for at formidle viden og knowhow om de særlige muligheder og udfordringer, som de populære store fliseformater giver.

– Hvis håndværkerne ikke løbende holder sig opdateret på udviklingen inden for love og regler, produktnyheder og metoder, så bliver de overhalet af konkurrenterne. Samtidig ændrer markedet sig hele tiden, så der er stor interesse for at deltage i de faglige aktiviteter, fortæller trælastdirektør i STARK Hillerød Steen Rasmussen.

Hans team har allerede planlagt over ti faglige fyraftensaktiviteter henvendt til murere, tømrere og entreprenører hen over de næste måneder, og han udelukker ikke, at flere kan føjes til kalenderen, hvis der er interesse for det.

– Et af målene med arrangementerne er også at gøre det nemmere for håndværkerne at rådgive deres egne kunder. Både private og offentlige bygherrer benytter i stigende grad håndværkeren som rådgiver, så det er vigtigt for os at sikre, at håndværkeren har de bedst mulige kort på hånden, slutter Steen Rasmussen af.

TILMELD
NYHEDSBREV
og modtag ARDEX
nyhedsbrevet 8 gange årligt
TILMELD
close-link